Hoppa till sidans innehåll

Golvträning - en mycket viktig del!


Varför vi tränar på golv!

 

Många som inte vet undrar nog varför vi tränar på golv, här får ni förklaringen.

 

Ingen konståkare i hela världen, oberoende vilken nivå man ligger på, tränar konståkning utan golvträningar.

 

På golvträningarna bygger vi ungefär 40-50% av all träning man behöver som konståkare.

Vi tränar kondition, koordination, balans, styrka, rörlighet, explosivitet, kroppskontroll, muskelkontroll, teknik, och konståkning!

 

Varför vi behöver göra detta på golv är av många anledningar, bland annat att det finns inte tillräckligt med istimmar. Detta gör att vi måste optimera träningen på is och fokusera mest på teknik.


På golvet får vi bättre möjligheter att bygga upp musklerna runt lederna, vi har specifika pass för att bygga explosiva muskler så vi orkar hoppa på isen.

Vi bygger muskler i mage och rygg för att orka sträcka på oss när vi landar våra hopp.

Vi bygger muskler i armar och axlar för att orka göra olika flygskärs- och piruettpositioner på isen.

Vi stretchar och töjer för att bli rörligare.

Vi joggar, springer intervaller och kör olika HIIT pass för att bygga upp konditionen för att orka åka programmet.

Vi tränar balansövningar på golv och på balansbollar för att kunna utföra de svåra positionerna som flygskär och landningsposition på isen.

Vi tränar vår koordination och kroppskontroll bland annat genom att göra hopp och isövningar på golv för att stabilisera musklerna och kontrollen av musklerna utan den smala skenan.

 

Utan golvträningarna orkar man inte varken som barn eller vuxen att utföra de övningar som konståkning innebär.

Men framför allt blir skaderisken dubbelt så stor för barnen och ungdomarna om de inte har tillräckligt med muskler och kroppskontroll.

 

Man kan se på golvträningen på detta sätt:

Det är som att spela hockey utan hockeyklubba.  

Musklerna är våra redskap och de måste vara i utomordentligt skick!

 

Det är precis som vilken annan sport, hockeyn har fysträning, innebandyspelare har fysträning, cheerleaders har golvträning, fotbollsspelare har fysträning, konståkare har golvträning.

 

Desto tidigare vi börjar att jobba med kroppen desto lättare kommer kroppen orka med utvecklingen och eventuella påfrestningar i kroppen.

 

Man får gärna ställa frågor till Ellen om det är något man funderar över.

 

Golvträningen är därför PRECIS lika viktigt som isträningen!

 

 


Uppdaterad: 2015-09-29 14:53
Skribent: Katarina Sjölund

Postadress:
Sundsvalls KK - Konståkning
Nordichallen, Box 890
85124 Sundsvall

Besöksadress:
Johannedalsv. 121
85634 Sundsvall

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info